Dacia Sandriders направи силен дебют в първата си поява на едно от най-суровите състезания в автомобилния спорт - Рали Дакар. Комбинирайки безупречен отборен дух с отлично представяне, включващо етапна победа, отборът до последно се бори за място на подиума. След почти 5000 състезателни километра в страховити условия Dacia Sandriders се готви за остатъка от сезона в Световния рали-рейд шампионат на ФИА преди изданието през 2026 г.
След като направи своя състезателен дебют, печелейки рали Мароко през октомври миналата година, отборът Dacia Sandriders си постави за основна цел завършването на изтощителния откриващ сезон на Световния рали-рейд шампионат на FIA. С два от трите устойчиво задвижвани автомобила Dacia Sandrider, пресекли финалната права в Шубайтах, мисията е изпълнена.
Постижението е кулминацията на изключително екипно усилие от страна на отбора Dacia Sandriders, който пое и преодоля безброй предизвикателства на разнообразен и изключително труден терен в продължение на двуседмичното състезание.
За нов отбор, който се бори на такова трудно събитие за първи път, имаше някои неуспехи по 7828-километровия маршрут от запад на изток през Саудитска Арабия. И въпреки безмилостната задача, пред която беше изправен отборът Dacia Sandriders, много важен опит беше натрупан за предстоящите събития, като същевременно имаше и няколко забележителни акцента.
Те включваха етапна победа за Ал-Атия и Буланже, четири пъти етапно време в топ 10 на Кристина Гутиерес и Пабло Морено, плюс няколко впечатляващи изпълнения на Себастиан Льоб и Фабиан Луркуин.
Ал-Атия от Катар и французинът Буланже се бориха храбро за място на финалния подиум, преди да се установят на четвърто място в общото класиране, изтъквайки темпото и потенциала на Dacia Sandrider.
Тяхната етапна победа във вторник (14 януари) означаваше, че Ал-Атия, петкратен победител в рали Дакар, стана единственият пилот в историята на събитието, постигал най-кратко етапно време в 18 последователни участия.
Въпреки че Ал-Атия остана на една етапна победа от рекордните 50 победи, държани съвместно от колегите в рали Дакар – легендите Стефан Петерхансел и Ари Ватанен, той е вторият най-бърз в три етапа.
КЛЮЧОВИ ЦИТАТИ
ТИФАНИ ИСНАРД, РЪКОВОДИТЕЛ НА ОТБОРА, DACIA SANDRIDERS
„Първо искам да поздравя Язид Ал-Раджи, Тимо Готшалк, Тойота и Overdrive Racing за победата им. Язид спечели първия си Дакар при 10-тия си опит в родната си страна и това е фантастично за него. То е и доказателство, че победата в Дакар отнема време и опит. Като отбор научихме много по време на първия ни Дакар, всеки километър, който изминахме, допринесе за нашето израстване като екип. Имаше чудесна нагласа през цялото време и станахме много по-добри. В момента ни владеят много чувства и емоции и аз истински се гордея с отбора, защото работят толкова усилено. Този Дакар беше много тежък, но те винаги правеха всичко перфектно и винаги с добро чувство за хумор и правилно отношение. Ние сме страхотен екип и сега започваме подготовката си за следващото ни събитие.“
НАСЕР АЛ-АТИЯ (КАТАР), ПИЛОТ, DACIA SANDRIDERS
„Дакар не е малко състезание, това е голямо състезание и понякога имаш добри дни, понякога имаш лоши дни. Сега имаме много опит, ще се върнем много силни следващата година и ще спечелим, защото аз съм тук, за да спечеля Дакар. Този път наистина не се получи, но ние вярваме в себе си и в нашия Dacia Sandrider, вярваме, че можем да спечелим следващата година на 100%. Втората година винаги е по-лесно, но също така ще се опитам да защитя титлата си от Световния рали-рейд шампионат на FIA тази година. Спечелих я три пъти и имам някои добри моменти от това събитие.“
ГУТИЕРЕС И МОРЕНО СА ГЕРОИ ЗА DACIA SANDRIDERS
С попарени шансове за успех в рали Дакар вследствие на неизправност в кормилното управление на етап 2, Кристина Гутиерес и Пабло Морено пренасочиха усилията си към важна поддържаща роля спрямо своите съотборници, като редовно жертваха собствените си перспективи за изкачване в класирането след забавянето си в началото.
Тази екипна работа беше особено забележима по време на етап 4. След като помогнаха на Насер Ал-Атия и Едуар Буланже да продължат след неизправност в окачването на техния автомобил Dacia Sandrider, причинен от трудния терен, Гутиерес и Морено отново се притекоха на помощ при спирането за една нощ в Ал Ула след завършване на първия етап от маратона.
Според правилата на маратона, които не позволяват външна помощ, освен помощта, предоставена от други състезателни екипажи, Морено, квалифициран механик, работи с екипажа T5 на Dacia Sandriders, за да размени скоростните кутии на двата автомобила, готови за етап 5.
Гутиерес и Морено бяха помогнали по-рано на Себастиан Льоб и Фабиан Луркуин с резервни части и резервна гума след преобръщането им по време на етап 3, а също и когато възникна електрически проблем с Dacia Sandrider на Льоб и Луркуин в етап 2.
Испанците, които прекараха остатъка от събитието, съпровождайки Ал-Атия и Буланже през етапите, в случай че се наложи допълнителна помощ, бяха наградени с кутия с инструменти, подписана от членовете на отбора Dacia Sandriders на финала на етап 5 в знак на признание за усилията им.
Но освен героичната си екипна работа, Гутиерес и Морено записаха няколко бързи етапни времена на първото си рали Дакар в категория Ultimate, включително петото най-бързо на етап 1 и шестото най-добро на етап 10.
ОТЛАГАНЕ ЗА ЛЬОБ
Предизвикателството Рали Дакар можеше да приключи за Себастиан Льоб след трите етапа, но французинът все още беше във впечатляваща форма за Dacia Sandriders, след като заемаше второ място във временното класиране след 409 километра от 967-километровия 48-часов хроно етап на 5 януари.
Но надеждите на Льоб рухнаха, когато той и навигаторът Фабиан Луркуин бяха принудени да спрат за 40 минути на етап 2 поради електрически проблем. Усилията им да наваксат загубеното време през етап 3 се обезсмислиха, когато френско-белгийската двойка се преобърна на 12-тия километър.
Въпреки че не бяха ранени при инцидента с висока скорост благодарение на многобройните функции за безопасност, интегрирани в дизайна на Dacia Sandrider, автомобилът претърпя значителни щети до степен, която не им позволи да продължат в четвъртия етап.
„Истинско разочарование е да летиш към дома вместо да си в колата и да преодоляваш етапите“, каза Льоб. „Просто се получи лоша компресия, това е всичко. Случват се такива неща, но това не ги прави по-малко разочораващи.“
Льоб и Луркуин ще се завърнат в действие за Dacia Sandriders за втория кръг от Световния рали-рейд шампионат на FIA – Пустинното предизвикателство в Абу Даби следващия месец.
DACIA SANDRIDERS: КЛЮЧОВИ МОМЕНТИ ПО ВРЕМЕ НА РАЛИ ДАКАР
Етап 1 (събота, 4 януари): Гутиерес/Морено са с пето най-добро време. Льоб/Луркуин предприемат стратегически подход, за да осигурят изгодна позиция на пътя за 967-километровия етап 2 и са с 22-ро време. Ал-Атия/Буланже закъсняват поради смяна на повредена гума и поради неизправност на таблета, използван за навигация, и системата за сигурност Sentinel по време на етапите.
Етап 2 (неделя, 5 януари – понеделник, 6 януари): Ал-Атия/Буланже завършват 48-часовия хроно етап на трето място в общото класиране. Льоб/Луркуин държат второ място след 409 километра, но спират за 40 минути, докато електрическият проблем бъде отстранен. Гутиерес/Морено не са в състояние да преминат 729-тия километър поради неизправност в кормилното управление.
Етап 3 (вторник, 7 януари): Льоб/Луркуин се преобръщат след 12 километра, достигат финала на етапа, но повреда в защитната клетка на техния автомобил Dacia Sandrider им пречи да продължат. Ал-Атия/Буланже се изкачват на второ място в общото класиране с шесто най-добро време. Гутиерес/Морено са с 15-то най-добро време след повторното си потегляне, спирайки по време на етапа, за да помогнат на Льоб/Луркуин.
Етап 4 (сряда, 8 януари): Стартирайки етап 4, първия маратонски етап, на второ място, Ал-Атия/Буланже са принудени да спрат след 97 километра, за да сменят повредена лява задна гума.
Още едно спиране след 118 километра труден терен се оказва по-дълго, като двойката остава на място 26 минути поради проблем с окачването. Това изисква помощта на Гутиерес/Морено, за да могат продължат, но те достигат седмо място в общото класиране, на 35 мин 53 сек от водача. Гутиерес/Морено дават 12-то най-добро време.
Етап 5 (четвъртък, 9 януари): Ал-Атия/Буланже преминават през 428-километровия етап с най-добро време. Но с липсващо резервно колело от #200 Dacia Sandrider поради пропаднала поддържаща рамка, се налага 10-минутно наказание и те губят победата в етапа с една секунда. Въпреки това преди деня за почивка са на четвърто място в общото класиране. Гутиерес/Морено продължават да изпълняват своята образцова поддържаща роля и бележат 14-то най-добро време за деня.
Етап 6 (събота, 11 януари): Рали Дакар се възобновява след петъчния почивен ден в Ха'ил. Въпреки че са възпрепятствани като първи екипаж в състояние да преодолее по-голямата част от етапа, Ал-Атия/Буланже се нареждат на трето място и са на осем минути от финално място на подиума, след като са закъснели с 15 минути. Гутиерес/Морено са 18-ти, след като спират, за да сменят повредена гума.
Етап 7 (неделя, 12 януари): Грешка в цифровата пътна книга на 158-мия километър води до отмяна на времената, записани по време на 20-километровата отсечка. Въпреки че въпросът е проблемен за няколко екипажа, той е източник на особено разочарование за Гутиерес/Морено. Възползвайки се от навигационните грешки, допуснати от редица съперници, те повеждат в етапа след 183 километра. Но след коригирането на времената не успяват съвсем за малко да повторят своето най-добро за събитието пето най-бързо време, записано на етап 1, като вместо това заемат седмо място. Ал-Атия/Буланже са четвърти.
Етап 8 (понеделник, 13 януари): Ал-Атия/Буланже започват последната седмица на рали Дакар на 11 минути от място на финалния подиум. Завършвайки етап 8 – 488-километров спринт от Ал Дувадими до столицата Рияд – за 5 ч 03 мин 11 сек, те стопяват разликата до 5 мин 19 сек. Гутиерес/Морено регистрират 12-то най-добро време.
Етап 9 (вторник, 14 януари): Dacia Sandriders е победител в етап от рали Дакар за първи път след напористите усилия на Ал-Атия/Буланже. Освен че осигуряват първа етапна победа за Dacia Sandriders, Ал-Атия/Буланже се придвижват на 31 секунди от подиума в общото класиране. Ал-Атия става единственият пилот в историята на рали Дакар, постигал най-добро етапно време в 18 последователни участия в събитието.
Той се приближава също така на една етапна победа от рекордните 50 победи, държани съвместно от колегите му от рали Дакар – легендите Стефан Петерхансел и Ари Ватанен. Гутиерес/Морено бележат седмо най-добро време след преодоляване на навигационни проблеми.
Етап 10 (сряда, 15 януари): Това е пример какво би могло да се случи на Dacia Sandriders, след като навигационен проблем предизвиква значителна загуба на време за Ал-Атия/Буланже. Ситуацията се усложнява, когато двама ключови съперници също се забавят. Гутиерес/Морено продължават да впечатляват с шесто най-добро време.
Етап 11 (четвъртък, 16 януари): Достигането на финала остава основен приоритет, но това не спира Ал-Атия/Буланже и Гутиерес/Морено да демонстрират отново темпото и потенциала на устойчиво задвижваната Dacia Sandrider, като отново се впускат в спринт. Ал-Атия/Буланже завършват предпоследния ден на ралито в пясъчните дюни на Руб ал-Хали в Саудитска Арабия с второ най-добро време, въпреки че спират да сменят две повредени гуми. Гутиерес/Морено остават на място за около 40 минути, за да изпълнят своята решаваща поддържаща роля на Ал-Атия/Буланже.
Етап 12 (петък, 17 януари): Ал-Атия и Буланже дават всичко от себе си, за да завършат рали Дакар 2025 с втора етапна победа, но в крайна сметка това е второ място в края на решаващите 62 състезателни километра за екипажа на #200 Dacia Sandrider и четвърто в общото класиране. Гутиерес/Морено завършват последния етап от първото си рали Дакар в категория Ultimate с 12-то най-добро етапно време.
ОБЩИ РЕЗУЛТАТИ СЛЕД ЕТАП 12 НА РАЛИ ДАКАР (НЕОФИЦИАЛНИ)
4-ти: Насер Ал-Атия (QAT)/Едуар Буланже (FRA), +23 мин 58 сек
41-ви: Кристина Гутиерес (ESP)/Пабло Морено (ESP), +38 ч 44 мин 31 сек
РАЛИ ДАКАР: ГОЛЯМОТО ЧИСЛО
7828: За да стигнат до финала на рали Дакар 2025, Dacia Sandriders са изминали от запад на изток през Саудитска Арабия – разстояние от 7828 километра – между 4 и 17 януари.
КАКВО СЛЕДВА?
Dacia Sandriders продължава да преследва успех в Световния рали-рейд шампионат на FIA, който продължава с Пустинното предизвикателство в Абу Даби от 21 до 27 февруари.
Dacia е марка в портфолиото на Renault Group, представена в 44 държави, предимно в Европа и Средиземноморието. Родена в Румъния през 1968, марката е придобита от Renault Group и преродена с Logan през 2004. Dacia предлага най-доброто съотношение цена-качество на пазара. Възползвайки се от емблематичните си модели - Logan, Sandero, и Duster – марката жъне търговски успех на всички пазари, където е представена. Към днешна дата Dacia може да се похвали с над 7 милиона продадени автомобила и пазарно лидерство в България за последните 9 поредни години.