Dacia е история, в която един успех води до друг. След появата на Logan през 2004 г. втора бъдеща звезда изгрява на автомобилната сцена през 2010 г. - Duster. Емблематичен продукт, направил SUV автомобилите широко популярни и достъпни и поел по много пътища, от сибирския студ до мароканската пустиня. 4х4 модел със солиден вид, проектиран с мисъл за семействата, той е готов да се изправи пред всяко предизвикателство. Тази година Dacia Duster отбелязва 2 милиона броя, продадени в почти 60 държави. Това е десетилетна история, която инженерите, дизайнерите и особено клиентите ще помнят дълго.
Седнете, отпуснете се и се присъединете към нас, докато пътуваме назад към 2010 г. Марковото улично облекло и широките дънки тип „mom“ с висока талия са актуални, докато луксозните дрехи излизат от мода – тенденциите са свързани с комфорт и открития. Вашият мечтан автомобил е небрежен и безгрижен като Вас. Наистина искате SUV автомобил, но не стар! Докато SUV пазарът процъфтява, повечето модели са или твърде скъпи и изискани, или твърде семпли и обикновени. Тогава се ражда Duster. Достъпен, солиден и стилен, той е в крак с обществените тенденции и е точно каквото хората търсят. Бързо се превръща в емблематичен модел както за Dacia, така и за цялата индустрия. От 2010 г. моделът е търговски успех с 2 милиона продадени броя в световен мащаб. Качете се на борда и се насладете на пътуването!
Нека започнем нашето пътуване от държавата, където се произвежда Duster – Румъния, с някои ключови данни за завода в Питещ (Миовени). От завода ще се отправим към Италия за футболен мач, след това малко по-далеч, за да изкачим най-високия връх на Земята. Ако това не е достатъчно, нека се отбием във Финландия, преди да се отправим на юг към Турция. Ще се справите ли с темпото? Какво ще кажете за това! 2 милиона Duster наистина са много!
Ако все още търсите любопитни факти, вие сте на правилното място! Клиентите на Duster са много различни и това не е тайна, тъй като те са навсякъде по света. Те обаче имат едно общо нещо: възприемат значимите неща като начин на живот. Въпреки това, ето няколко любопитни факта, които може би не знаете:
Нека се върнем към генезиса на H79 – кодовото име, дадено на първия Duster! Задачата, поставена на екипите за продукта тогава, е доста трудна: да вземат празен лист хартия и да създадат автомобил, който все още не съществува на пазара. Той трябва да отговаря идеално на нуждите на хората по целия свят и следователно трябва да е подходящ за смразяващ студ и изгаряща жега. И всичко това на най-достъпна цена, която бие всяка конкуренция. Накратко, солиден, надежден и функционален автомобил с 4х4 задвижване.
Процесът на проектиране включва много препятствия: 6-степенна скоростна кутия, задвижване с автоматизиран съединител, размер на колелата и други. Екипите си спомнят всичко и до днес. Особено що се отнася до постигането на скорост на „пълзене“ на първа предавка, с която автомобилът би могъл да се движи напред само с 5,79 км/ч и само при 1000 об./мин. Подобно на войниците по време на война, които вървят редом с джипове, за да разчистват пътя, Луик Фовре – продуктов мениджър на първия Duster – следва подобен протокол: „Ходех до автомобила, за да съм сигурен, че сме постигнали скорост, която е достатъчно ниска за това, което бихте очаквали от 4х4 модел за всякакви терени.“ Както доказват безбройните офроуд пътувания, предприети от Duster от самото му създаване, това е едно предизвикателство, което дизайнерите очевидно преодоляват.
Първият Duster се превръща в бестселър, но в последствие е надминат от второто си поколение. Лансиран около седем години по-късно, през 2017 г., брифът за дизайна е ясен: запазване на първоначалното ДНК и надграждане на миналото, но същевременно предлагане на нещо по-добро. След многобройни вътрешни конкурси за дизайн и няколко вълнуващи скици, един проект бързо изпъква сред останалите: по-атлетичен дизайн, издигната средна линия с по-високи задни малки стъкла и по-изявена предна решетка.
Не липсват анекдоти за дизайна на автомобила, особено като се има предвид необходимостта от иновации за достъпни и надеждни решения. Това е част от основната Design-to-Cost философия на Dacia. Да вземем шнорхела! Този черен елемент, който побира мигача, е отличителна черта на Duster. Давид Дюран, директор Екстериорен дизайн, ни разказва историята в основата на тази част: „Трябваше да съобразим дизайна с техническо ограничение. Колелата са доста изместени спрямо вратите и е невъзможно да се щамповат части, които отговарят на необходимата форма. И така създадохме пластмасов „шнорхел“, разположен между калниците и вратите. Той е много функционален, тъй като осигурява идеална защита срещу летящи частици чакъл и кал. Спестихме пари и същевременно измислихме уникален дизайн, който придава на Duster неговия солиден външен вид.“
Дизайнерите обръщат внимание на още един интересен факт. Duster 2 е единственият модел на Dacia, който може да се похвали с три вентилационни отвора, разположени в центъра на арматурното табло. Колко интересно! И отново, това не е просто идея, появила се от нищото, изборът е ръководен от естетиката и комфорта на пътниците.
Докато дизайнерите и инженерите правят всичко по силите си, за да създадат този уникален автомобил, производствените екипи също поемат смело предизвикателството. Заводът в Питещ (Миовени), разположен на 200 км от Букурещ, е ремонтиран и преоборудван да подготви съоръженията за производството на Duster: бордови платформи, специални зони за окомплектоване за подготовка на части, автоматизирани управляеми колички, ергономични работни станции, адаптирани за всяка операция. В Румъния Duster е станал обект на национална гордост: полицейски автомобил Duster, военен автомобил Duster, линейка Duster… автомобилът е приет от всякакви държавни агенции и големи компании.
Duster наистина е източник на национална, но също и световна гордост! От лансирането си моделът печели над 40 награди: Автомобил на годината в Румъния, Най-добър SUV в Обединеното кралство, Най-добър семеен автомобил в Германия и Белгия и много други, които са доказателство за това колко успешен в действителност е този уникален и емблематичен модел.
Може вече да знаете много за Duster, но това е автомобил, при който „повече“ никога не е достатъчно! Нека хвърлим бърз поглед върху някои емблематични моменти от пътуването Duster!
Приключение, природа, пътуване… изживяването Duster е цял пакет, на който неговите два милиона клиенти вече се наслаждават!
Dacia е марка в портфолиото на Renault Group, представена в 44 държави, предимно в Европа и Средиземноморието. Родена в Румъния през 1968, марката е придобита от Renault Group и преродена с Logan през 2004. Dacia предлага най-доброто съотношение цена-качество на пазара. Възползвайки се от емблематичните си модели - Logan, Sandero, и Duster – марката жъне търговски успех на всички пазари, където е представена. Към днешна дата Dacia може да се похвали с над 7 милиона продадени автомобила и пазарно лидерство в България за последните 9 поредни години.